Minimal


Jag var ledig idag. Jag simmade 40 längder, gjorde lite andra övningar och bastade i en halvtimme. Helvete. Trött som ett jävla djur. Jag förstår inte.

Har i alla fall orkat åka in till stan och träffa R. Men det kändes inte så konstruktivt - det kändes mer som man samlat all världens trötthet i en väldigt trång burk och skakat, hällt ut innehållet på ett södercafé tillsatt kaffe. Men, det är fint. Hon åker ju snart! Men jag önskar att jag var piggare. Sova tidigt ikväll kanske. Igår blev jag helt plötsligt brutalt rastlös när jag skulle sova. Trots att jag varit uppe sen sex OCH jobbat.






Igår kokade jag in lax.
Det är skitgott. Med inkokt lax. Så sjukt underskattat. Laxen håller X antal dagar i kylen och blir egentligen bara godare med varje dag + det tar typ tio minuter att förbereda. Jag gör såhär:

Kokar upp vatten, ättika och socker (mängden är skitsamma egentligen - smaka på lagen, smakar den lite milt ättika-syrligt och lite sött är det bra), lite salt, lök, morötter, något lagerblad och ett par vitpepparkorn. Kryddningen går utmärkt att ändra lite hur som helst på - använd rödlök, silverlök, purjolök... Tillsätt chili, svartpeppar, vitlök, ingefära... Dillfrön eller dillkvistar, anis, en halv citron... Det mesta som funkar till lax funkar bra i lagen. Koka i tio minuter typ, eller längre om man orkar.

Kolla så att laxen är benfri, skär upp i portionsbitar (typ 120 g), lägg i en värmetålig form, häll (den varma) lagen över laxen och täck med folie. Låt stå en stund, typ en timme. Ställ in i kylen över natten. Nästa morgon: INKOKT LAX.

På bilden: spenat-paprika-gurka-kokta rödbetor-purjolök-sallad med enkel vinägrett på vitvinsbalsamico och rapsolja. Keso med örter (gärna dill, men hade ingen). Inkot lax. Citron. Fint.

Kommentarer
Postat av: Emma Lundquist

du är duktig du!



//Emma :)

2009-08-23 @ 15:17:15
URL: http://vonpite.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0