Mynta


Om jag fick heta vad jag ville skulle jag heta Mynta. Mynta är så himla fint! Vacker planta, lite underskattat och jättenyttig för att hela och förnya kroppen och antagligen själen. Ja. Mynta!

Min mor satte lite mynta i balkonglådan nu i slutet av juli. Den tar sig aldrig riktigt och smakar lite blekt, men det struntade jag i och gjorde en mynta-mandelpesto i alla fall. Serverade den till en bit kyckling och en bulgur blandat med lite rostad vitlök och lite rostade tomater. Asbra. Såg ut såhär:

Ursäkta det tramsiga upplägget. Jag hade kul iaf. Fuck you, Gourmet.


OCH jag gjorde VÄRLDENS godaste rabarberpaj typ. Den smakar som en godisbit! Eller nåt sånt! Så fint och gott och enkelt att man blir helt galen. HEMLIGHETEN: Koka era stjälkar med några lagerblad. Perfekt. Se till att inte smuggla ner för många smaker. Paj ska va paj. Inte en ätbar potpurri. OK.



Det är inte tillräckligt mkt smör i smuldegen så den blev inte så brun. Men jättegott.

123-mördeg: 75g socker, 150 g, 225 g vetemjöl (inte special, för fan)
Kläm ihop allt fort. In i kylen. Vänta en stund. Kavla eller tryck ut i en pajform. Nagga botten. Kyl. Ugn, 200-225 grader i några minuter. Klar.


Koka rabarber - jag tog två stoora stjälkar och kokade ner som fan, men det kändes lite onödigt. Lägg alltså rabarber, lagerblad och socker efter smak i en kastrull och vänta på att det ska "smälta". Rör ibland. Ha ev. i en nypa salt.


Smulpaj: om det finns nåt över från mördegen, ta det och blanda i lite havregryn. Annars: havregryn, vetemjöl, smör och socker, en stor nypa salt (det ska typ smaka salt. det ska smaka smör) och ev. lite mandelmassa = blanda ihop.

Montera: Ta pajskalet. Häll i rabarberkompotten. Smula på smulpajdegen. Baka i ugnen i 175 grader tills den är fin. Pangpang, fire, fire. Kör bara.



F.ö. har jag haft en fantastisk Kväll/natt i uppsala. Verkligen. Otroligt inspirerande och fint. Jag är otroligt imponerad över att saker och ting ORDNAR SIG så jävla bra hela tiden. Det är sjukt. Och det känns bra.  Puss.


Kommentarer
Postat av: r

hahaha vad var det som ORDNADE sig?

poss

2009-08-23 @ 19:29:23
Postat av: Anonym

ALLT! Att vi fick åka trots sena biljetter? Att du upptäckte att du glömt din plånbok? Att Lina inte försvann? Att vi hittade till Andreas till att börja med?

2009-08-23 @ 19:33:13
Postat av: Anonym

ahjuste

hade jag glömt

kanske inte ska va så otacksam mot gudarna jag

2009-08-24 @ 20:08:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0