"Foodie"


Fyfan vilket vidrigt ord hörni. "Foodie". Som jag förstått det efter den senaste tidens tidningsläsande och bloggskummande är en "foodie" någon som gillar mat. Men alltså... Foodie. Det låter som ett litet djur. Ett sånt som är ganska människoskyggt, lite ludet och försynt, tycker om lättkokta grönsaker och sockervadd... Nej, inte bra. Mat är jättebra och sådär va men behöver man verkligen den typen av smeknamn? Känner mig tillräckligt perverterad som det är. Med allt detta knådande, rörande, mosande...

Alltså jag har lagat väldigt imponerande mat de senaste dagarna, på flera sätt, men allt har sätt helt naturvidrigt ut på alla sätt. Men en kort sammanfattning av de senaste fem dagarnas kulinariska höjdpunkter. Så långt tillbaka jag minns. Tyvärr minns jag inte vad jag lagat, eller vad jag gjort över huvud taget, meeeen... det är ju därför jag har bloggen. Here goes:

Förra veckan lagades kaningryta som var väldigt god. Massor av smålökar, vitlök, rödvin, timjan, grädde och SMÖR.
Kanin var dock rätt dyrt. En liten jävel kostade typ 250 kr med ben och allt. Samtidigt så räckte den ju rätt länge. Jag åt säkert kanin tre gånger innan den tog slut. Väldigt gott i alla fall. Fint.

Vidare har jag gjort chokladkex som jag hade tänkt fylla med vaniljkräm (äkta hemmagjord va) men som pappa snodde och alla klagade på att de var beska och jag menar, hallå? Det är en mördeg med mörk choklad i!!!

Hittade en asbra krydda på coop. Den stod i den "internationella hyllan" (ni vet, där den billiga hälsokosten finns. i väldigt kulörta, ofta röda, förpackningar). Jag har för mig att den hette ras-el-hanout men jag är för lat för att gå ut och kolla. Det är i alla fall en väldigt spännande blandning. Jag öste halva burken över två kycklingfiléer, pannstekte dom och serverade till en tabouleh utan tomater så vi kan säga att det var en "bulgursallad med persilja". Jättefint. Till det, yoghurtdressing med skal från tre olika sorters citrusfrukter, salt, peppar. Cheers.

Midsommar var astråkig. Sill, typ. Gott, men tråkigt som fan. Förr om åren satt vi minsann på västkusten och åt syndigt många havskräftor. Alltså, jag snackar kilovis. Per person. Saknar't.

Idag bakade jag bullar! Hade en sjuk vision om banan-chokladfyllda bullar, vilket kanske inte var det bästa jag gjort men... Trevligt ändå. Mitt stora misstag var nog att ha med en massa jävla mandelmassa. Hade lätt räckt med choklad+banan. Kanske borde använt mörk choklad också, istället. Eller en blandning. Men det är bra bullar i alla fall. SMÖR.

På middagsbordet ikväll gästades vi av en ganska bra rätt. Lättgravad lax (hade lika gärna kunnat servera den rå med soja och kanske lite ingefära, men vi hade ingen soja) och kall avokadosoppa samt ugnsbakade sötpotatisar. Massor av saker som kunde gjorts bättre, men man får väl ta en sak i taget. Soppan var dock väldigt bra, även om jag saknade sting. Visst kan man säkert ha i en grön chili och vara glad men. Det hade jag inte. Not much you can do. Annars var det ganska klassiskt egentligen. Avokado + saker från havet. Liten sötma från sötpotatisen. Men som sagt, såg fördjävligt ut. Vill ha andra tallrikar. Buhu.

Well. That's about it. Jobbar vidare. Toodels.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0