Manhattan


Jag kom hem från USA för några timmar sen. Eller, flera timmar sedan, men ändå. Landade åtta imorse.

Det är lite tråkigt. Jag trivdes där. Jag skulle nog kunna tänka mig att bo där i några månader. Gärna under de varma månaderna. Det kanske inte är fantastiskt när det blir upp emot 40 grader men det är fan så mycket skönare än här. Har bara skakat sedan jag kom hem typ. Varför i helvete bor det folk i det här jävla landet egentligen? Det går inte att odla någonting utom kål typ, det är kallt som fan och på vintern blir det mörkt klockan tre på dagen medan det är ljust dygnet runt i andra delar av landet! Språket är så isolerat att urbefolkningen själva knappt förstår det! Nej, tacka vet jag extrem luftfuktighet, 30 grader och luftkondition.

Resan var... viktig för mig, på många sätt. Jag träffade släktingar jag bara träffat ett fåtal gånger, eller som väldigt ung, eller aldrig träffat. Vi bodde hos mammas morbror och fru i New Jersey i en liten sömnig stad som hette Basking Ridge och kändes sådär all-american som det bara gör på film. Trivdes finfint. Var till och med ute och sprang några gånger. Såg ekorrar stora som katter, rådjur stora som vargar och hundar stora som björnar! Trevligt.

Första dagen efter ankomst bestämde vi oss för att åka in till manhattan och gå på MOMA. Det var trevligt. Det var stort. Det var mycket folk. Jag har aldrig sett så mycket folk på ett konstmuseum. Jag har aldrig upplevt det här att man måste ställa sig lite på tå eller ursäkta sig flera gånger för att komma fram till ett verk. Det var mycket märkligt. Men kul på sätt och vis. Det var jättemycket barn där! Hela skolklasser som hade en egen guide som berättade om olika verk för barnen! Asbra.

Sen gick vi runt lite runt femte avenyn men jag tröttnade på det, för mycket folk och för dyrt etc. Åkte ner till soho-området typ. Åt jättegod sushi. Alltså BRA sushi. Små bitar som faktiskt får plats i munnen. Andra fisksorter än lax, räka och kanske en tonfisk. Blue Ribbon Sushi tror jag det hette. Låg väldigt undangömt i en källarlokal utan någon som helst skyltning. Mmm guidebok <3.

På tisdagen åkte vi till Culinary Institute of America. Kul som fan. Det var rätt likt Globen - de hade egna restauranger där eleverna lagade mat, sålde bakverk  och bröd i ett litet café etc... Men det var ju mycket bättre, större och finare än globen. Jag åt en god, men alldeles för stor, lunch, köpte en kaka och  muffins och så köpte vi bröd med oss hem. Pratade lite mer eleven som serverade oss. Det är kul. Att träffa andra.

Onsdagen bar det av till NYC igen. Vi gick på ett annat museum - http://www.newmuseum.org/. Det var väldigt ungdomligt men kul att se. Varierande kvalitet. Trevlig shop.
Gick runt lite mer.

Fortsätter imorgon! Godnatt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0