Vad säger grisen?




Spenatsppa med getostkräm och grövre-än-scones. Lök, vitlök, muskot och svartpeppar får puttra i lite smör så att smakerna kommer fram fint. Tina spenat i micron (eller ta färsk). Deglacera katrullen/grytan med en skvätt vitvin eller vitvinsbalsamico, eller citronjuice, eller vatten (men det är fint med lite syra). Lägg i spenaten. Häll på vatten och grädde och så mycket salt att ni börjar skämmas, samt en liten klick dijonsenap.

Getostkräm: Tjockflytande, gärna lite syrlig mejeriprodukt (yoghurt, creme fraische, tror till och med gräddfil skulle funka), svartpeppar och chévre (skala den) mixas ihop till en kräm som inte ska vara för lös. Tillsätt lite havssalt och en par droppar limejuice om det inte smakar tillräckligt mycket chévre.

Jag är generellt väldigt, väldigt skeptisk till alla typer av "snabbröd". Framför allt för att jag tycker att de smakar som småkakor. Men det är ju gott och det gjorde sig rätt bra till spenatsoppan. Roligare än att servera det gamla sega rågbrödet eller någon polarkaka från frysen. 

Recept, snabba nötbröd:
4 dl havregryn
2,5 dl rågsikt
2 tsk bikarbonat
1/2 tsk bakpulver
1 tsk malda fänkålsfrön
2,5 dl fil/yoghurt
1/2 dl sirap (men ett par msk räcker nog gott och väl)
1 dl nötter, jag använde hasselnötter

Ugn: 175
Torra ingredienser först. Sedan yoghurt och sirap. Rör om.
Jag bakade av mina i en muffinsplåt, men det ska nog gå att göra en limpa också. En liten limpa i alla fall. Kör i ugnen tills de är torra i mitten (antar att kärntemperaturen är densamma som för vanliga bröd om ni är petiga - 96 grader celsius)



Fläskgryta med lök och paprika. Sjukt, sjukt jävla gott och lite för sött, haha. Består i princip av lök, vitlök, paprikapulver, torkad mald ingefära (rosta torra kryddor), mild ajvar relish, pepparrot, färsk ingefära, mer vitlök, skinkstek (INGEN BRA BIT, ANVÄND NÅGON ANNAN, men gott vare), grädde, en klick honung, torkade aprikoser, citronskal och citronjuice, salt. Hade jag inte haft i så mycket smör och olja överallt hade jag haft rostade hasselnötter i riset. Men... Pappa bantar. Ju.

Blomkål + broccoli med senapsdressing är fan också en hit. Koka grönsakerna barnmatsmjuka, kyl snabbt. Vispa ihop senap (jag använde dijon och svensk) med vitvinsvinäger, socker, salt och svartpeppar. Droppa ner olja under vispning tills det ser ut att räcka och tills det smakar bra (typ en halv dl?). Det ska inte vara för syrligt, jag tycker att det blir skitkonstigt med grönsakerna, det ska vara senapssmak, inte vinäger. Hacka ner färsk persilja. Servera.

Hade råris till och det är ju jävligt gott och så men det är bara gott när det smakar gröt och det blir... väldigt grötigt i grytsammanhang. Fluffigt klassiskt parboiled sjuttitalsris hade suttit fint. Tycker inte man ska skämas över att det är vidrigt egentligen. Något som VERKLIGEN är vidrigt är sånt ris som blir klart på fem minuter. Riskornen är porösa och läskiga och smakar popcorn.

Det kan ni tänka på i några dagar framöver. Puss och kram.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0