before she sleeps in the sand.



Allt är ekologiskt där jag jobbar och det är ju helt fantastiskt - men maten är består mestadels av (vitt vete-)mjöl. Pasta och bröd står på menyn, samt en soppa. Jag förstår väl varför - det finns inga premisser för mer avancerad matlagning och jag tycker det är en riktigt smart meny med tanke på vilka resurser de har och att ALLT är ekologiskt. Och det är väl vad kunderna vill ha och förväntar sig. Så det är ingen kritik mot min arbetsplats, bara att det får mig att tänka ännu mer på vad vi egentligen stoppar i oss. Tror inte man kan stanna vid att sluta äta tillsatser och konventionellt producerade råvaror, man bör laga och äta mat som har ännu en egenskap; den måste vara extremt näringstät.

Jag kan ju bara tala för mig själv och hur jag upplever olika sorters mat och vilken inverkan maten har på mig, men jag mår dåligt av pasta och bröd, "mjölmat". Jag mår verkligen jättedåligt. Jag blir hungrig efter en halvtimme, lätt illamående, magproblem osv. Jag får kanske lite ont i huvudet, känner mig trött och har svårt att koncentrera mig. Det leder allt som oftast till att jag äter ännu mer efter ett tag - kanske en macka eller en skål flingor. Och vips så har jag skapat en ond cirkel där jag mår skit. Jag äter mer. Jag äter sämre saker. Jag mår ännu sämre.

Hälsan tar den mest direkta smällen av en sån här kosthållning. Det kanske inte är någon katastrof att käka pasta ibland, och våra gäster ska givetvis få sitta utomhus och äta en härlig pastasallad. Men i längden, ur ett ekologiskt och kretsloppsvänligt perspektiv så är brödet och pastan även dom lite betungande för naturen. Även om brödet är handgjort efter konstens alla regler innehåller det raffinerat mjöl som på olika sätt. Bakprocessen kräver även det en viss energiåtgång (att koka t.ex. vetekornen är alltid skonsammare än att sätta på ugnen). För att inte tala om pastan, som antagligen haft en ruskigt lång väg mellan jord och bord. Jag tänker helt enkelt att om man kan hålla råvarorna så oprocessade som möjligt hjälper det både naturen och människan extremt mycket, och ingen näring eller energi går till spillo. Då räcker maten längre, fler kan bli mätta och fler kan må bra. Alla vinner på det. Speciellt jag själv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0