Hejdå Aprilhimlen

Min resekamrat och fina vän R publicerade precis några bilder från Indienresan på facebook och jag sitter och ser tillbaka lite. Att vara borta från ens eget kök (eller någon annans kök) så länge förnyade mitt intresse för matlagning enormt. Så när jag kom hem grävde jag fram en gammal fryst surdegsgrund ur frysen och började försiktigt värma och vagga den till livs igen. Den luktar frisk och fin men den blev lite väl tjock sist jag matade den. Tillsatte lite mer vatten den här gången men kan ha haft lite för lite mjöl. Problemet är att jag inte minns hur det går till med surdegar riktigt. 

Bakade hur som helst ett bröd och de jäste helt okej och smakade godkänt. Jag kommer aldrig bli någon bagare... Men det är så förbannat roligt att baka bröd, och ta hand om lilla surdegen som faktiskt är min bäbis, även om jag frös ner den ett tag. Det var jättespännande att degen fortfarande jäste efer fjärde knådningen. Det var spännande att doppa den i linnsoppa och njuta av nybakt, hemmagjort bröd. Känner mig som ett barn! Ja!

Utöver bröd upptäkte jag också idag att de två grammen saffran jag köpte i Kerala (fast som var från Kashmir) tydligen är ganska bra kvalitet. Jag googlade "kashmir saffron" och än så länge ser jag bara bra kritik. Får se vad jag ska göra med den, har hört att det är bra att lägga in den i någon form av sprit för att liksom konservera + förstärka den. 

Under mina undersökningar har jag i alla fall surfat på massvis med bakbloggar, och det här med att hålla sig ifrån socker känns som ett ofantligt aber när man sitter och kollar på Sebastien Boudets blogg t.ex. Men jag ska klara det! Kan äta socker i Juni istället!

Herregud, snart är det juni.


Bjuder på ett revolutionerande och ickevegetariskt recept på linssoppa så länge.

Måtten är ickeexisterande. Känn efter själv.


1 Gul lök


1 Röd lök


1 Stor och saftig klyfta färsk vitlök


Ett paket bacon. Annat rökt kött går också bra. en kryddig lammkorv hade varit fint.


Eller alla tre alternativ.


En stor klick tomatpuré


Jättemycket torkad basilika


Ganska mycket torkad timjan (beroende lite på årstiden. byts med fördel ut mot exempelvis mejram eller persilja)


Ganska mycket rosmarin


Eller kanske lite salvia


Jättemycket svartpeppar


Salt

Smör


Fräs lök, vitlök, bacon, salt i smör. Tillsätt tomatpuré och örter och fräs vidare tills tomatpuréen är ännu mer koncentrerad och det doftar örter överallt.

Nu behöver du


Vatten som med fördel fått ett uppkok i vattenkokaren (tänk på miljön!)

Valfri syra - jag använde balsamicovinäger 

Linser

Krossad tomat (på burk, tyvärr. Min hobby sträcker sig inte så långt att jag står och skalar holländska tomater på fritiden)

Kanske lite grädde


Deglacera med balsamicovinäger. Häll sedan på vatten, tillsätt så mycket linser du tror du kommer sätta i dig, låt koka. När linserna är färdiga, smaka av med grädde och krossade tomater. Salt och peppar.

Ät med hemmagjort bröd och njut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0