Maten!

Idag har varit värsta lågvattenmärket rent näringsmässigt men en riktig jävla vinnardag smakmässigt. Frukost blev en snabb smoothie, sen åkte vi iväg till ett närliggande varuhuskomplex för att handla diverse varor och innan vi åkte tuggade jag i lite av mina hemgjorda, halvråa proteinbars som jag försöker experimentera fram (går sådär) och ett halvt päron (det var gigantiskt alltså). So far so good ändå. Hemma igen från köpcentret var jag vrålhungrig, så det blev kycklingfilé i en snabb marinad av honung, senap, olja, chili på stekt bröd med grönsaker och SURKÅL. Så jävla gott.

Sen tog jag en löprunda. Väl hemma var jag tjurig men ställde mig vid spisen för att sätta igång att tillaga dagens rätt... Osso Bucco. Fyfan vad gott det var. Jag har ingen aning om en italienare skulle kalla det osso bucco men jag gör det, och det var litervis med kärlek i, och då får man kalla det vad man vill. Jag hade mina kalvlägg som jag panerade lätt i mjöl och stekte på i en stor gryta. Sedan svettade jag lite grönsaker, lök å vitlök. Sedan lite tomatpure. Kryddor. På med vitvin! Massor! Alla slattar! Lite vatten, lite buljong (använde ekologisk grönsaksbuljong för jag orkar inte göra egen och alla andra alternativ är vidriga), lite mer peppar, en burk krossade tomater, koka i två timmar.

Serverade med grillad polenta och en härlig sallad av morot och zucchini. Och en våt gremolata såklart.
Till efterrätt hade vi jordgubbar. Jag var lite sugen på vaniljkräm så jag gjorde vaniljkräm. Den blev lite stabbig, för jag vägrar alltid följa recept när jag gör vaniljkräm och det leder till tokigt mycket majsstärkelse. Så jag tog äggvitorna som blev över och gjorde en italiensk maräng. När krämen var kall och jag hade spätt ut den och mixat den och gjort allt man kan göra med en halvtaskig vaniljsås, så vände jag i marängen och sen FANN JAG GUD.

Serverade såskrämmarängen med jordgubbar som smakade sådär och ett bubbligt rosévin. Nomnomnom.

Imorgon ska jag göra oxsvans-ett-eller-annat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0